GalleriMotorNyhederSport

Dakar Rally blev for Audi en succesfuld start på en ny æra

Den mest komplekse racerbil i Audis historie til dato bestod sin ilddåb ved Dakar Rally med glans. Alle 3 Audi RS Q e-tron-biler gennemførte verdens hårdeste offroad-rally ved deres debut i Saudi-Arabien, og det blev ovenikøbet til 4 etapesejre og i alt 14 podieplaceringer under etaperne. Se billeder fra Dakar Rally her.

 Mattias Ekström/Emil Bergkvist blev samlet nummer 9 som det bedste Audi-kørerteam i en krævende udgave af ørkenklassikeren. Ved at indføre elektrisk mobilitet i løbet har Audi indvarslet en ny æra inden for offroad-rally.

“Audi har levet op til sin pionerrolle i Dakar Rally lige fra starten,” siger Oliver Hoffmann, Audis øverste ansvarlige for teknisk udvikling. “Det alternative drivlinjekoncept i Audi RS Q e-tron har opfyldt alle forventninger med dens elektriske drivlinje, højspændingsbatteri og højeffektive energiomformer. I mere end fire årtier har vores brand gentagne gange imponeret med sine innovationer inden for motorsport – nu også i verdens hårdeste rally.” Audi udviklede RS Q e-tron til at stå klar på lidt over et år. I alt tilbagelagde de 3 prototypebiler omkring 24.000 kilometer i ørkenen – næsten tre gange så mange som de 8.700 testkilometer, Audi tidligere havde tilbagelagt.

Takket være den højeffektive elektriske drivlinje konkurrerede de tre racerbiler i den nye T1 Ultimate-klasse for lavemissionskøretøjer. Audis prototyper har skrevet historie som de første repræsentanter for denne nye klasse og tillige vundet etapesejre.

Stéphane Peterhansel, køreren med en rekord på 14 Dakar-sejre, opsummerede med entusiasme køreturen: “Jeg har kørt mange prototyper i ørkenen, men Audi RS Q e-tron er simpelthen sensationel i klitterne. Den elektriske drivlinje med sit gode drejningsmoment passer perfekt til min kørestil.” Franskmanden, der deltog sammen med sin landsmand Edouard Boulanger, vandt tiende etape med Audi RS Q e-tron. Det betyder, at han nu har vundet 82 Dakar-etaper i sin karriere. En tidlig skade på bilen efterlod dog ingen chancer hos sidste års vindere for en god samlet placering denne gang. Den erfarne kører ramte en sten på anden etape, der ødelagde fælgen og forårsagede følgeskader på undervognen. Efter reparationen fik han en tidsstraf for at overskride den maksimale etapetid, hvilket bragte Peterhansel bagerst i feltet.

Det fik Carlos Sainz direkte gavn af, for eksempel under de gentagne støddæmperskift på etape fire til seks. Spanieren, navigeret af sin landsmand Lucas Cruz, skrev allerede historie på tredje etape, hvor Sainz tog Audi RS Q e-trons første etapesejr på den krævende rute fra Al Artawiya til Al Qaisumah. Otte dage senere klarede han sin anden etapesejr. “Især i anden halvdel var banerne typisk Dakar, nemlig meget varierede og krævende med en blanding af terrængående spor, små og store klitter og vanskelig orientering,” sagde Sainz. Den succesrige spanier – to gange verdensmester i rally og tre Dakar-sejre – stod denne gang uden en chance i den samlede stilling på trods af de gode individuelle resultater. Allerede på andendagen førte en unøjagtig roadbook til mange navigationsfejl i hele feltet. Carlos Sainz/Lucas Cruz tabte derfor 2:22 timer og sluttede på en tolvteplads.

Samme sted tabte Mattias Ekströmog co-driver Emil Bergkvist også 1:45 timer i deres søgen efter det rigtige spor. De to svenskere, der kun var med for anden gang, var glade for at have gjort sig vigtige erfaringer under løbet. “Mine holdkammerater gav mig en masse tips,” sagde Ekström, der er dobbelt DTM-mester og verdensmester i rallycross. ”Jeg har fundet en bedre og bedre rytme. Klitterne er fortsat min store udfordring. Stéphane og Carlos har mange års erfaring der. Jeg holdt mig altid på den sikre side og angreb ikke for hårdt.” Det faktum, at teamet med mindste erfaring i ørkenen opnåede det bedste resultat, var en god belønning for deres hårde arbejde. Dag efter dag forbedrede skandinaverne sig og gik fra en 23. til en niende plads. Med deres etapesejr på stage 8 og to andre top 3-placeringer beviste de deres konstante fremgang i en disciplin, hvor erfaring tæller mere end i andre typer motorsport.

Team Audi Sport udførte forberedelsen og den succesfulde indsats i løbet i samarbejde med Q-Motorsport. Sven Quandts team har flere årtiers Dakar-erfaring. “Jeg er Audi taknemmelig for at have givet os muligheden for at realisere dette ambitiøse projekt og for at have opnået disse resultater sammen helt fra starten,” siger Sven Quandt, administrerende direktør og teamchef for Q-Motorsport.

“Vores kørerteams vandt 4 etaper og opnåede i alt 14 podieplaceringer i løbet af etaperne. Dette overgår klart vores forventninger til den første Dakar-deltagelse og er et historisk resultat for Audi,” siger Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH og ansvarlig for motorsport hos Audi. “En stor tak for dette og respekt til holdet i Dakar, men også til dem hjemme i Tyskland. Også tak til Sven Quandt og hans team for deres værdifulde støtte. Carlos Sainz’ historiske sejr med Audi RS Q e-tron allerede på tredjedagen er belønningen for dette hårde arbejde og understreger prototypens evne til at vinde. Audi er dermed det første team, der opnår en etapesejr med et elektrisk drivlinjekoncept. Dette er resultatet af en fremragende holdpræstation. Efter denne præstation allerede i det første år, er samlet sejr ved næste Dakar klart vores mål. Tilbage i Tyskland vil vi gøre status, optimere vores Audi RS Q e-tron yderligere og stille op med den i flere løb.”

Relaterede artikler

Back to top button
ANNONCE